Chinese Whispers

en: Chinese Whispers for string quartet
en: Chinese Whispers (Stille Post) für Streichquartett

  1. Lento – Adagio e maestoso – Moderato
  2. Allegro (pizzicato)
  3. Vivace

UA München
Premiere in UK Birmingham

en: The idea for writing "Chinese Whispers" came originally from a European family living in Shanghai. They wished for a work combining aspects of Eastern and Western cultures for the two eldest siblings, both students of stringed instruments, to perform with two Chinese musicians. The work uses pentatonic and other Chinese elements, though seen through the perspective of a classically trained European. The title refers to the children's game in which a phrase is whispered round and slowly changes in the process. At certain points in the piece this becomes a compositional procedure as a phrase changes almost imperceptibly passing from part to part.
The first movement opens with the stylized chiming of a great imaginary temple bell, as if calling to attention. The thematic material in the following Moderato makes occasional use of the pentatonic scale, in modes shown to the composer by a Chinese player of the Jinghu, a two-stringed fiddle. Different from Chinese music, the themes are quite elaborately developed. The second movement, a kind of Scherzo and Trio in ambiguous compound/duple time, is entirely pizzicato but for ten bars in the middle, a study in texture and voice-leading, combining the brittle pizzicato of the E-string of the violin with the resonant lower strings of the cello. The last movement is quasi Rondo, though the main theme is forever-changing and re-inventing itself. A short violin cadenza seems to caricaturize the perpetual forward-momentum of the work, deceiving the listener with speed changes and abrupt changes of rhythmic direction.

The work was first tried on 1 August 2010 in the opening concert of the National Music Course in Preston, UK, where the composer has served as a regular instructor, in the presence of the two children for whom it was written. It received the BCMS Composition Prize of the Birmingham Chamber Music Society in 2011, the 60th season of the society, and was played on 18 February 2012 in the Adrian Boult Hall.

de: Das Streichquartett wurde für eine in Schanghai lebende europäische Familie geschrieben, deren Töchter dort mit chinesischen Kollegen spielen wollten. Das Werk benutzt die pentatonische Tonleiter und andere chinesische Elemente, gesehen aus der Perspektive eines klassisch ausgebildeten Europäers. Der Titel bezieht sich auf ein Kinderspiel, deutsch „Stille Post“, in dem eine Phrase weitergeflüstert und dabei verwandelt wird. Dieses kompositorische Prinzip wird in einigen Passagen in Musik übersetzt. Eine Phrase verändert sich fast unmerklich, wenn sie zwischen den Stimmen weitergegeben wird.

Der erste Satz beginnt mit der Imitation einer großen imaginären Tempelglocke, als würden alle Anwesenden zur Aufmerksamkeit gerufen. Das thematische Material im folgenden „Moderato“ verwendet gelegentlich die pentatonische Tonleiter in Tonfolgen, die ein chinesischer Spieler des Jinghu, eines zweisaitigen Violone, dem Komponisten zeigte. Im Gegensatz zu chinesischer Musik werden die Themen erweitert, entwickelt und durchgeführt.

Der zweite Satz, eine Art Scherzo und Trio in ambivalentem Duolen/Triolen-Rhythmus, bleibt bis auf zehn Takte in der Mitte durchweg pizzicato. Er ist eine Studie in Stimmführung und Balance – der Versuch, das fragile Pizzicato der E-Seite der Geige mit den tiefen resonanten Seiten des Cellos zu kombinieren.

Der dritte Satz ist eine Art Rondo, wobei das Hauptthema sich ständig verwandelt. Eine kurze Violin-Kadenz karikiert die rastlose Vorwärtsbewegung des Stückes, die den Zuhörer durch Tempowechsel und abrupten Wechsel der rhythmischen Orientierung in die Irre führt.

Das Werk wurde erstmals am 1. August 2010 im Rahmen des National Music Course in Preston, UK, ausprobiert, in Anwesenheit der beiden Kinder, für die es geschrieben wurde. Es wurde 2011 mit dem BCMS Composition Prize der Birmingham Chamber Music Society ausgezeichnet, im 60. Jubiläumsjahr der Gesellschaft, und wurde am 18. Februar 2012 in the Adrian Boult Hall aufgeführt.

Reinhard Palmer schrieb in der Süddeutschen Zeitung vom 13. Februar 2012 unter anderem: "… fand die fernöstliche Romantik … den nötigen Reichtum im Kolorit des Streichquartetts, mal zart lasierend, mal mit folkloristischem Schmiss".