Rhapsodie Macabre

de: Rhapsodie Macabre, Hommage à Liszt, for piano and string quartet
de: Rhapsodie Macabre, Hommage à Liszt, für Klavier und Streichquartett

UA 23. Oktober 2011, Gasteig München
UK premiere 9 October 2012, London
3. Preis der INTERNATIONAL COMPOSITION COMPETITION 2012 des Franz Schubert Konservatorium in Wien

en: This work was composed between September and October 2011 as the closing work of the 2011 Munich Liszt Festival. The original intention was to write a scaled down piano concerto, combining virtuosic concertante elements in the piano with an integrated chamber music style. The work is through-composed, though subdivided into five clearly defined sections. During the writing the spirit of Abbé Liszt never seemed far off. It was mainly compositional elements which, either consciously or subconsciously, informed the writing as the piece unfolded. These include:

The five sections of the piece are:
Allegro alla toccata, dominated by a piano figuration of alternating black and white notes. The two subsidiary themes are heard, one of these the dies irae theme taken from Gregorian plain-chant.
Presto precipitando – quasi Scherzo The dies irae theme appears both in lyrical as well as in satirical guise
Adagio lusingando – a widely-spanning cantabile line is first introduced in the strings, taken over by the piano, then appears in dialogue between piano and first violin
Vivace – a demonic scherzo in 6/8 time, further developing the ascending triadic motive from the second movement. A transitional section based on the dies irae leads directly into
Con moto giusto. A further chromatic theme is introduced. In the course of the movement all of the main themes from the previous movements reappear as a summation of the work. A coda – Presto – steers back to the Phrygian tonal centre on the note “e” on which the work began.

de: Rhapsodie Macabre wurde September bis Oktober 2011 komponiert als Kammermusik mit konzertanten Elementen. Vier kompositorische Elemente, die schon Liszt beschäftigten, prägen das Werk, teils bewusst, teils unbewusst:

Das Stück ist in fünf Teile gegliedert, die ununterbrochen gespielt werden:
Allegro alla toccata – ein Toccata-ähnlicher Satz, dominiert von einer Klavierfiguration aus abwechselnd schwarzen und weißen Tasten. Zwei Nebenthemen werden vorgestellt - ein chromatisches und das „Dies Irae“, zuerst in Viola und Cello.
Presto Precipitando – quasi Scherzo – das Dies Irae erscheint im lyrischen, aber auch ironischen Gewand.
Adagio lusingando – eine weitgespannte melodische Linie tritt zunächst abwechselnd in den Streichern und im Klavier auf, dann als Dialog.
Vivace – ein dämonisches Scherzo im 6/8 Takt. Ein aufsteigendes Dreiklangmotiv aus dem 2. Satz erscheint hier in anderer Form und wird weiter entwickelt. Nach einem stürmischen Übergang, in dem das Dies Irae wieder aufgenommen wird, folgt
Con moto giusto – Neben dem Dies Irae erscheint ein weiteres chromatisches Thema. Im Laufe des Satzes treten alle Hauptthemen des Werkes noch einmal auf, dann führt eine Coda – Presto – das Werk zum Schluss.

Reinhard Palmer schrieb in der Süddeutschen Zeitung vom 13. Februar 2012 unter anderem: "Das fesselnde Stück ist ein gespenstisch-traumhafter Ritt durch unwirkliche Landschaften, voller überraschender Wendungen und Ereignisse. Vors drängende Wirbeln schob sich eine düstere Thematik, die sich zum wilden schroffen Totentanz verdichtete." (This engrossing piece takes us on a ghostly, dream-like ride through unreal landscapes, full of surprising encounters, twists and turns. Pressing swirls gave way to a sombre theme which is intensified to a wild and rugged "Dance of Death".)

Did you know … that Graham Waterhouse composed Rhapsodie Macabre for piano and string quartet as an homage to Franz Liszt and played the cello part in Munich and London?
(Wikipedia recent additions 2 November 2012)