Three Pieces for Solo Cello

en: Three Pieces for Solo Cello op. 28, dedicated to Siegfried Palm
de: Three Pieces for Solo Cello (Drei Stücke für Cello solo), op. 28, Siegfried Palm gewidmet

Monologue (Moderato assai e risoluto)
Chase (Maestoso-Vivace)
Recitative (Adagio e rubato e molto espressivo)

UA: 1992 Haus Marteau, Lichtenberg, Siegfried Palm Kurs
1995 Aufnahme für Belgrad Radio

1996 revidierte Fassung
3. Preis im Kompositionswettbewerb des Münchener Tonkünstlerverbandes
Festakt 29. September 1996 in der Hochschule für Musik München

publ: 1996 Hofmeister
1999 Panicale Music Festival (Italien)
2001 Portland, Ontario, Justin Kagan, Violoncello
CD

en: The pieces attempt to exploit the main characteristics of the instrument - its wide spectrum of expression, its extensive range and its variety of timbres. "Writing for and performing on one's own instrument reminds one of an actor on stage delivering a soliloquy. One is alone with the instrument and with the musical material - entirely without the support of harmonic or textural backgrounds of piano or orchestra. Because of that one communes all the closer with one's instrument. Technical procedures and idiomatic fingering/bowing patterns are apt to determine the nature of the material. In "Three Pieces" there is, additionally, an element of dialogue at play. High and low registers, phrases in forte and piano, in arco and pizzicato, in a single part and in double-stopping are contrasted with and answer each other." In the second movement sul ponticello plays a structural role and in the third the bell-like left-hand pizzicati. They are dedicated in grateful recognition to Siegfried Palm.

de: Der Komponist strebt an, in den Stücken die wichtigsten Möglichkeiten des Instruments auszuschöpfen - sein grosses Spektrum an Ausdrucksmöglichkeiten, seinen weiten Tonumfang und seine vielfältigen Klangfarben. Im zweiten Satz wird die Struktur durch sul ponticello bestimmt und im dritten Satz durch glockenartige pizzicati der linken Hand. Sie sind Siegfried Palm in dankbarer Anerkennung gewidmet.

Professor Siegfried Palm äußerte:
Mit Graham Waterhouse wächst ein ausserordentliches kompositorisches Talent heran. … Er befleißigt sich einer durchaus eigenständigen Sprache und schreibt - ohne Vorbilder nachzuahmen - einen überaus persönlichen Stil. Die Werke, die ich von ihm kenne, interessieren unmittelbar und lassen aufhorchen.
(Graham Waterhouse … possesses an exceptional talent for composition. He writes in a completely individual style and those works of his which I know command immediate attention.)
Auf die Frage, ob ihm die Widmung recht wäre, antwortete er: "Ja, ja, das wäre mir eine Ehre."

Resonanz schrieb 1997 zur Hofmeister-Ausgabe:
Mit seinem Three Pieces gelingt es ihm höchst wirkungsvoll, die wichtigsten Charakteristika des Instruments - sein großes Spektrum an Ausdrucksmöglichkeiten, seinen weiten Tonumfang und seine vielfältigen Klangfarben - auszuschöpfen.

H. Culot wertete im Rahmen der CD-Besprechung 2004:
"… a whimsical scherzo of considerable virtuosity is framed by two rhapsodic movements of great expressive strength exploiting the full range of the cello"

Did you know …
… that composer and cellist Graham Waterhouse (pictured) dedicated his Three Pieces for Solo Cello, described as "rhapsodic movements of great expressive strength", to Siegfried Palm?
(Wikipedia recent additions 10 April 2012)